Showing posts sorted by relevance for query raya. Sort by date Show all posts
Showing posts sorted by relevance for query raya. Sort by date Show all posts

Wednesday, August 21, 2019

Raya Aidiladha 2019

Assalamualaikum..

Hai uols buat apa tu? Raya dah habis da kan, tapi aku still nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidiladha buat semua yang beragama islam. So, cane raya korang kali ni? Alhamdulillah, kat kampung aku semua berjalan dengan lancar. Sempat la aku tengok lembu yang dikorbankan pada hari tersebut. Saje nak amik feel raya tu. hihi

sebelum orang sembelih lembu, aku duk posing sini dulu. Amik feel.

Bawak anak2 buah skali mai tengok sembelihan lembu. Sebelum berlangsungnya. Nasib semua melayan Mak Lang. Nanti bila kamu2 da besar, Mak Lang share momen2 ni dengan kamu semua ye.

Comey je yusuf duk atas tok We. Muka nak nanges ke tu?. Geram la mak lang dengan awak yusuf. Rase nak cubit pipi tu tau.

Pak cik2 ni semua gigih nak tumbangkan lembu ni tau. Dia punya agresif boleh tahan plak tu. Bila da rebah macam ni helok plak dia diam gitu. Mungkin dia tahu agaknya.

Lepas dah sembelih, pak cik2, abang Ipar dan adik aku gigih melapah kulit lembu ni. ALhamdulillah semuanya dipermudahkan. Aku buat ape je? hahah aku  datang tuk mengimarahkan majlis je. Kita bagi geng2 laki jela yang wat keje ye. hihi

Bila da siap semua urusan. Petang dalam jam 5ptg aku ke lapangan Terbang Kuala Terengganu untuk hantar adik pulang ke Puchong. Tiap kali Raya aku sarankan uols naik flight la. Jalan jem woiiii. Tak bergerak. Akak aku balik kampung tengah hari before raya, Pagi Raya baru dia sampai umah. Aduhhh jem teruk giler kali ni.

Alhamdulillah nasib baik aku punye jem tak teruk sangat. Walaupun hampir 10 jam lebih, still boleh manage lagi. Penat kaki aku tekan brek, tapi demi nak jumpa cinta hati kat umah kan, ku gigih jua.

Gamba sekeping mane nak cukup bagi aku. Sambung lak kat sini, kredit to my brother. Gigih dia amik. hahahah layan jela kakak hang ni dik oi. 

Bawak budak ni la pegi Airport. Dia da nak balik dah, dia nak tinggal mak lang dah.

Sebelum adik gerak pergi, kami sempat snap pic same2. Mok aku tak follow kali ni, dia jaga umah takut ade yang nak datang. So kami berempat jela yang pegi.

Ini gamba hari raya ke dua, berjubah jugak. Malas nak pakai baju kurung. Ni pon pakai lawa2 sebab ade tetamu yang nak datang. Kalau tak baju tshirt seluar trek jela. Duk umah pakai mane yang selesa je.

Bergamba dengan mak dan anak2 menakan. Comeykan mak kita. <3

Okaylah sampai disini dahulu ye. Sekian, bye2.


















Continue Reading

Thursday, August 8, 2019

Tatacara Mengerjakan Solat Hari Raya

Assalamualaikum semua.. korang dah tak sabar ke nak  beraya kali ni?. Aku pon sama, hihi.. tapi kali ni sedikit terkilan sebab mok aku masih dalam keadaan yang kurang sihat lagi. Tapi papepun, In shaa Allah, aku harap segalanya berjalan dengan lancar. Aku pun dah tak sabar nak gerak balik ke kampung Terengganu sat lagi.. Yahooo..

Seperti yang kita sedia maklum, tiap kali tibanya perayaan Aidilfitri dan Aidiladha, seluruh umat islam disyariatkan untuk mengerjakan solat sunat hari raya sebanyak dua rakaat. Dan untuk pengetahuan korang hukum menunaikan Solat Hari Raya adalah Sunat Muakkadah (yang dituntut).

So, kali ni aku nak share tatacara mengerjakan Solat Hari Raya untuk kita semua. Korang perasan tak? sebelum menunaikan Solat Hari Raya, Imam masjid mesti memberi info tentang tatacara menunaikan Solat Hari Raya kan.

Kat kampung aku, memang dah menjadi kebiasaan, imam memberi info sebelum solat supaya makmum boleh membuat persediaan dan dapat menunaikan solat dengan lebih khusyuk. In shaa Allah.

So, korang boleh lah rujuk dibawah ringkasan tatacara mengerjakan Solat Hari Raya :




Rakaat Pertama
1. Berniat didalam hati untuk mengerjakan solat Hari Raya Aidilfitri/ Aidiladha
2. Takbiratul Ihram
3. Doa Iftitah
4. Takbir Tujuh Kali dan diselangi dengan membaca zikir ("Subhanallah, walhamdulillah, wa la ilaha illallah, wallahu akbar" ) Sebanyak enam kali
5. Membaca surah al-Fatihah
6. Membaca surah al-Quran
7. Rukuk
8. Iktidal
9. Sujud
10. Duduk antara dua sujud
11. Sujud kali kedua
12. Bangun untuk rakaat kedua

Rakaat Kedua

1. Takbir lima kali dan diselangi membaca zikir seperti ("Subhanallah, walhamdulillah, wa la ilaha illallah, wallahu akbar" ) Sebanyak empat kali
2. Membaca surah al-Fatihah
3. Membaca surah al-Quran
4. Rukuk
5. Iktidal
6. Sujud
7. Duduk antara dua sujud
8. Sujud kali kedua
9. Duduk untuk tahiyyat akhir
10. Memberi salam ke kanan dan ke kiri

Selepas selesai solat, jangan lupa dengar khutbah dulu ye. Semoga perkongsian ini memberi manfaat buat korang semua. Okay bye, aku gerak dulu :)




Continue Reading

Sunday, July 21, 2019

RAYA | RAYA AIDILFITRI 2019


#throwback

Alhamdulillah.. Allah masih panjangkan lagi usia aku tuk menikmati dan meraikan hari RAYA aidilfitri sama2 dengan keluarga tercinta.

Bila angka usia kau dah meningkat sedikit demi sedikit. Apa yang kau cari adalah kedamaian, kegembiraan dan juga kebahagiaan.

Raya kali ni aku happy dan bersyukur sangat. Masih dapat melihat dan beraya dengan mok dan we lagi. Mok we aku bukannye muda lagi., Tapi as long as mereka sihat, aku dah bersyukur sangat.

Tiap2 kali raye makanan yang wajib ade kat umah mok is ketupat dan jugak nasi minyak. Wajib dua ni. Rendang dan lain2 mok aku xpena buat sangat. Kalau ade pon skali skale jela. Hahaha. Simple je kan family aku. Makanan pon simple jgk.

Cuma kali ni adik ipar aku request nak masak rendang. So terjadi la rendang raye kali ni. Haha

Haa specialnye raye kali ni aku buat tapai sendiri. Satu kejayaan jugak buat diri sendiri. Dl nenek aku pakar buat tapai, Tapi sayang mok aku xleh wat. Tiap kali wat mesti xjadi. Harap2 aku dapat teruskan warisan nenek aku kali ni. 

Okaylah aku xnak cite pape dah. Aku nk letak gamba aku kat sini sebagai kenangan buat aku. Tapi ni jela gamba yang sempat aku simpan. Yang lain xleh nak selamat kan dah. Phone aku rosak. Sedih giler. Huhuhu.

Selamat Hari raye AIDILFITRI semua. Dah berlaku rayenye saje nk wish, gelenya kan  Haha. Mok n we, maafkan anakmu Dan halal kan segala makan minum anak mu ya. 


Semoga Allah jaga ke dua orang tuaku. 


Kebahagiaan sebenar melihat dyeorg happy

Mok, doakan kejayaan ha ye. 

Muahhh cikedd 💋

My hero dunia akhirat. Doakan anak mu ini terus berjaya Dan sentiasa dimurahkan rezeki seperti air terjun yang mengalir tanpa henti. Dan ha doakan Semoga mok dan we sihat sejahtera Dan sentiasa dalam lindungan Allah s.w.t.

Okaylah itu saje..bye

#throwback
#raya2019
Continue Reading

Friday, May 1, 2020

Kadar Bayaran Zakat Fitrah 2020

Assalamualaikum

Hari ni aku nak share kadar bayaran Zakat Fitrah 2020 di Malaysia, dah alang2 dapat Info rase macam tak best pulak tak share kat sini.

Aku share list siap2 kadar bayaran Zakat mengikut negeri masing2 ye. Uols boleh tengok yang mane yang berkaitan dengan korang.



=====================================
Selangor: RM7, RM14, RM21
WP: RM5, RM7
Johor: RM7, RM10
Perlis: RM7
Penang: RM7, RM16
N9: RM7
Perak: RM7, RM14, RM21
Pahang: RM7
Kedah: RM5, RM7, RM14, RM21
Melaka: RM7, RM 14
Tranung: RM 7
Klate: RM7
Sabah: RM6, RM7.50
Sarawak: RM7
====================================

Hari ni dah masuk Ramadan ke 9 ye. So untuk pengetahuan semua, bayaran Zakat Fitrah bermula 1 Ramadan 2020 (maghrib) sehingga pagi raya sblm solat raya.

Disebabkan Perintah kawalan Pergerakan masih berlangsung, so majoriti negeri tetapkan BAYAR FITRAH SECARA ONLINE.

So nak tak nak, wajib la anak2 ajar mak pak dia yang kurang mahir bab2 online ni ye. Barulah ikatan kekeluargaan bertambah erat. Hihi

So kat bawah ni aku share jgk list link bagi setiap negeri untuk memudahkan korang membuat bayaran Zakat Fitrah dengan lebih detail.

******************************************
1. Selangor : https://t.co/dCh3gONCik
2. WP : https://t.co/86jw6XaE3O
3. Kedah : https://t.co/jAE6TKheTl
4. Perlis : https://t.co/2LZSyUfnrD
5. Penang : https://t.co/R5wbT2leGp
6. Klate : https://t.co/KaN6Zo7L9W
7. Tranung : https://t.co/OrPkPsI4q0
8. Perak : https://t.co/LqdvJCBf7n
9. Pahang : https://t.co/gYxtl1Lt8g
10. N9 : https://t.co/rZq8u0WVH5
11. Melaka : https://t.co/SZwxXwWzKw
12.Johor : https://t.co/5KfwCKQPM9
13. Sarawak : https://t.co/8utAAxi0cQ
14. Sabah : https://t.co/aQvrqsczYU
******************************************

Sebenarnye selama ni aku tak tahu Kenapa harga fitrah berbeza-beza. Tapi sekarang aku dah tahu. So alang2 aku tahu, aku nak share jgk info tambahan ni ye.

Kenapa ia berbeza adalah diSebabkan ia mengikut jenis beras yang kita makan.

1. RM7 : Beras Super Special Tempatan 5%
2. RM14 : Beras Putih Import, Perang, Pulut, Wangi.
3. RM21 : Beras Basmathi, Merah, Jepun.

So, uols bayarlah ikut majoriti beras uols makan ye.

SELAMAT BERPUASA & SELAMAT MENUNAIKAN ZAKAT FITRAH
Continue Reading

Tuesday, April 6, 2021

BEZA EMAS 916 DAN 999.9

Assalamualaikum..

Hari ni wanja nak share beza emas perhiasan (916) dan emas pelaburan (999.9). Wanja rase semua dah maklum pasal emas perhiasan kan. Dan emas ni sememangnya sinonim dengan kita terutama wanita. Sejak dari kecil sampai besar kita dah dicanangkan perihal emas perhiasan. Terutamanya waktu raya, wanita2 busy mencari gelang dan cincin untuk perhiasan yang bakal dipakai sewaktu raya. Malah ia juga menjadi item yang wajib dicari terutamanya untuk pasangan yang ingin mendirikan rumah tangga.

Namun begitu, ade beberapa "point" yang kita mungkin tak tahu atau terlepas pandang tentang emas perhiasan jika dibandingkan dengan emas pelaburan. Jika beli sekadar untuk simpanan atau pelaburan, emas perhiasan tidak sesuai dan tidak berbaloi dari sudut harga. Kenapa saya cakap begini, sebab ade dikalangan kita (wanita dan lelaki) membeli/ menyimpan emas perhiasan sebagai pelaburan jangka masa panjang.

Sebab itu, sebelum membeli emas, kita kene tahu apa matlamat utama simpanan emas kita. Bagi emas jenis jongkong atau dinar (999.9) pula, ia sememangnya dibuat bertujuan untuk simpanan atau pelaburan.

Tapi saya pasti, ramai yang tak pernah tengok atau tak pernah tahu tentang emas jongkong dan dinar sebab dari kecil kita hanya dengan pasal emas perhiasan saja.

Mesti terbayang kalau emas jongkong ni pasti besar gedabak. Tapi itu hanya bayangan anda saja. Sebenarnya jongkong emas ada dari sekecil 0.5gram, bagi dinar ada sekecil setengah dinar (2.125gram).

Jongkong emas yang bersaiz kecil ada orang panggil Gold Wafer. Bagi dinar pula ada yang panggil syiling emas (gold coin).

Perbezaan antara emas perhiasan dengan jongkong atau dinar boleh rujuk pada gambar. Saya letakkan "point" perbezaan antara keduanya. Semoga bermanfaat.


Wan Zaleha Wan Ismail

Trusted Dealer Public Gold

Continue Reading